Batik Mondkapjes, nu ook in pastel kleuren!
- Geplaatst op
We hebben nu ook diverse mondkapjes in verschillende kleuren en met verschillende bewerkingen. Leuk & bijzonder!
We hebben nu ook diverse mondkapjes in verschillende kleuren en met verschillende bewerkingen. Leuk & bijzonder!
De Sundanese kebaya is meestal gemaakt van brokaat* in verschillende kleuren, en vaak getransformeerd naar een moderne bruidskebaya. De nauwsluitende, borduurversierde kebaya heeft een U-halslijn en heeft soms brede rondingen om meer huid te tonen. De hedendaagse Sundanese kebaya heeft een extra lang lager deel op de rug, dat de heupen en dijen bedekt. De bruidskebaya heeft zelfs een lange sleep, vermoedelijk aangepast aan de Europese trouwjurk.
* Brokaat is een zijdeweefsel met ingeweven, meestal grote figuren, vaak met goud- of zilverdraad doorweven.
Men denkt dat de vroegste vorm van Kebaya afkomstig is van het hof van het 15e-eeuwse Javaanse Majapahit- koninkrijk, als een middel om de bestaande vrouwelijke Kemban, rompomslag van de aristocratische vrouwen, meer bescheiden en aanvaardbaar te maken. Tijdens de laatste periode van Majapahit koninkrijk, begon islamitische invloed te groeien in de Javaanse kustplaatsen, dus er was een noodzaak om de Javaanse mode aan te passen aan de nieuw aangenomen Islamreligie. De blouse op maat, vaak gemaakt van delicate, pure stoffen, werd gedragen over de torso wrap van kemban, om de rug, schouders en armen te bedekken, zodat court dames bescheidener lijken. Atjeh, Riau en Johor Kingdoms en Noord-Sumatra keurden de Javaanse stijl kebaya goed als middel voor sociale uiting van status met de meer verfijnde Javaanse heersers.
De naam Kebaya als een bepaald kledingtype werd opgemerkt door de Portugezen toen ze in Indonesië landden. Kebaya wordt geassocieerd met een soort blouse gedragen door Indonesische vrouwen in de 15e of 16e eeuw. Vóór 1600 werden kebaya op het eiland Java beschouwd als een gereserveerde kleding die alleen door koninklijke familie, aristocraten (bangsawan) en kleine adel werd gedragen, in een tijd waarin boerenmannen en veel vrouwen in de openbaarheid met ontbloot bovenlijf wandelden.
Later werd de kebaya ook geadopteerd door gewone mensen, de boerenvrouwen op Java. Tot op de dag van vandaag gebruiken boerenvrouwen in landelijke plattelandsdorpen op Java nog steeds eenvoudige kebaya, vooral onder oudere vrouwen. De dagelijkse door boeren gedragen kebaya waren van eenvoudige materialen en vastgezet met een eenvoudige pen of peniti (veiligheidsspeld).
Langzaam verspreidde het zich natuurlijk naar aangrenzende gebieden door handel, diplomatie en sociale interacties naar Malakka, Bali, Sumatra, Borneo, Sulawesi en het Sultanaat van Sulu en Mindanao. De Javaanse kebaya, zoals vandaag bekend, werd door Stamford Raffles in 1817 opgemerkt als zijnde van zijde, brokaat en fluweel, met de centrale opening van de blouse vastgemaakt door broches, in plaats van knoop- en knoopsgaten over de torso wrap kemben, de kaïn - een ongestikte wikkeldoek van enkele meters lang, ten onrechte aangeduid als sarong in het Engels (een sarung, Maleis accent: sarong) dat is genaaid om een buis te vormen.
Na honderden jaren van regionale acculturatie zijn de kledingstukken sterk gelokaliseerde uitingen van etnische cultuur, kunstzinnigheid en op maat gemaakte tradities geworden.
Het vroegste fotografische bewijs van de kebaya zoals die vandaag bekend is dateert uit 1857 van Javaanse, Peranakan en oriëntalistische stijlen.
Batikken is een manier om een geweven stof met verf van een decoratie te voorzien. Gebatikte stoffen worden meestal verwerkt tot kleding, maar kunnen ook toegepast worden in het interieur, voor boekbanden of wandkleden. Batikken is een heel oude kunstvorm. Er zijn stoffen gevonden in het Midden-Oosten, in India en Centraal-Azië van meer dan 2000 jaar geleden.
Om te batikken wordt de stof eerst gedeeltelijk met was beschilderd. De behandelde delen kunnen geen verf opnemen. Na het verven wordt de was verwijderd. Geavanceerde batik bestaat uit verschillende kleurgangen, waarbij tussen de verfbaden door de was (deels) wordt verwijderd of opnieuw wordt aangebracht. Doordat er kleine barstjes in de was komen, treedt er vaak een soort craquelé-effect op.
Het batikken werd en wordt vooral gedaan in Indonesië, met name op Java. Er bestaan aanzienlijke regionale verschillen in de batikpatronen.
Bron: Wikipedia